4/21/11

Santau @ Buatan Orang... Hobi Sejak Lahir Orang Melayu yang penuh PHD.

www.tips-fb.com

Salamualaik...

Sepanjang minggu neyh ade 2 cerita mistik yang aku baca pasal santau atau buatan orang neyh iaitu dari belog cik amni dan dari blogger femes emes, yuyu zulaikha. Rase macam tertarik sangat2 pulak nak menaip dan bercerita pasal perbuatan khurafat yang sangat2 menjadi feberet orang melayu kita sekarang. Maafin lar yer, sebab mungkin entry kali neyh mungkin lebih panjang daripada biasa.

Santau atau bahasa lainnya buatan orang. Memang sangat fofuler dikalangan masyarakat melayu seantero malaysia sekarang. Aku sendiri pernah ada pengalaman sebab family aku dulu semuanya pernah kena santau. Sebenarnya orang tue nak hantar santau angin tue pada mak, tapi disebabkan abah lemah, santau tue terkena pada abah dan sampai sekarang abah masih sakit. Macam - macam peristiwa pelik jadik masa family kiteorang kene dulu. Puncanya mudah, mase tue adik jiran depan umah rembat seluar abang. Pas tue kantoi ar dengan abang sebab da lar p rembat seluar orang, peh2 leh lak sidai depan umah. Bodoh okeh ini orang ? Abang pown gtaw lar ngan mak sebab da terang2 seluar yang dirembat tue siap ade nama abang, pe jadahnya abang ta nak gtaw dengan mak an ? Mak pown p lar serang si pencuri, tapi disebabkan kakak si pencuri tue dendam, dea pown hantar lar benda - benda mistik neyh kat umah.

Mase tue area 1995 ker 1996. Sejak ari tue memang banyak lar benda2 pelik jadi. Aku terkecuali lar sebab duduk dengan nenek kan ? Tapi mak dengan abah, memang kena teruk. Pernah sekali mak solat dekat ruang tamu rumah, ada lembaga hitam sebesar alam duduk depan dea. Pernah jugak, mak berubat dengan ustaz, mak siap bertekak dengan ustaz tue sebab ustaz tue kata rambut mak panjang sampai cecah lantai, padahal mak baru jer potong rambut. Upe2nya ade hantu raya damping dekat belakang mak. Uhuk. Abah lak, tak usah cakap lar, abah penah sampai masuk hospital pakar, sampai kene operation dekat kelengkang. Kononnya ada ketumbuhan ape ntah, tapi bila da operate sume kata ta de. Upenye bila bawak p berubat, ada tali mayat yang keluar dari kelengkang abah. Phewwww... Kesian gela kowt. Pas tue kepala kakak pulak, mase tue tetiap kali balik umah mak musti teleng jer ( know teleng...senget name lainnya ), pas tue dea asik pening jer, yang memang teruk. Ngadu sakit leher, upenya bile bawak p berubat, ustaz kate ade anak toyol bergayut dekat leher dea.

Itu perihal keluarga, aku pown pernah jugak melalui pengalaman macam tue. Benda neyh jadi sekitar hujung 2008 dulu kowt. Lupe2 ingat lak. Dulu, aku memang pernah kena tibi taw. Tapi bila da sihat, da stop amik ubat sume, tetibe mase ujung tahun, kene batuk kering balik taw. Opkos lar isaw kan, sebab doc kata kemungkinan tibi berulang tue sangat tinggi. Tapi peliknya, bile pegi klinik, amik ubat antibiotik berbiji2, ubat batuk berbotol2 kicap, buat X - Ray 3 kali rasenya, doc kata ta de pape. Batuk biasa jer. Pas tue bila makan limau lagi teruk taw. Tdo malam lak, rase macam ade owang jer kat tepi tengah pandang. Ade sekali, tersedar kan tetengah malam, rase macam ade lembaga besar tepi pintu tengah tenung. Aisehmen, ini ta leyh jadi. Masa mule2 still biase lagi. Tapi ntah cmne, mak kata, " mak rase ko neyh bukan batuk biasa neyh. Macam ade benda ". Den pandang lar muko omak, misteri yo owang tuo neyh. Dan aku still sedapkan aty, " ta de pape neyh, aku mude lagi kowt, sape lak nak khianat kat aku an ?". Then petang tue, mak ngadu kat abah, isawkan aku. Abah kata nanti abah tanya kawan dea yang pandai tilik2 orang gune nama penuh neyh. Esoknya abah balik, abah kata, ada benda dalam badan aku orang anta sebab orang tue dendam dengan aku.  Abah kata sebab aku sentiasa kalahkan orang tue masa belajar dan ramai orang suka aku. Eceh, aku buat bodo lagi. Macam keliru & blur gtu an. Sape lak an ? Dan esok, abah bawak ustaz datang uma. Masa proses pemulihan tue berlaku, aku ta sedar pape. Yang aku sedar, bila aku bangun, ustaz tue kata cube mengucap kalimah syahadah. Pas tue tanya ngan mak & akak ipar aku, deowang kata aku terjerit2, pas tue ade sore lain yang kuar. Haish....

Dan baru neyh, kisah mak angkat dan akak angkat aku lak. Kes nya tetap berpunca dari benda yang sama iaitu dendam. Masa mak angkat aku berubat aku ta tengok lar kan. Tapi masa akak angkat aku berubat, perghhhhh... seriyes wa cakap lu kesian gila kowt. 7 orang taw pegang badan dea. Aku ade video, tapi tak nak lar tunjuk sebab dea ta bagi letak. Malu !! Tapi memang sengsara gila lar dea malam masa p berubat tue. Sebab aku pown ade kat ctuh masa ustaz tue berinteraksi dengan benda tue. Seram gela. Dan yang paling best, masa malam dea berubat tue, yang aku ingat masa aku papah dea nak naik umah, tetibe dea nak pandang belakang. Masa tue bulu roma berdiri tegak gela, lebih dari tiang bendera malaysia taw. Pukul 2 lebih kowt mase tue. Pagi aw, bukan petang. Esoknya baru dea cerita, masa keluar jer dari lif nak ke rumah tue, dea kata macam ade orang ikut belakang dea. Gela kau !!!!

Itu serba sedikit pengalaman aku tentang santau / buatan orang. Bila aku tanya dengan mak, mak kata benda neyh tak akan jadi kalau ta de P.H.D dikalangan orang melayu. Macam tue dengan ustaz yang dibawak berubat. Kenapa orang melayu penuh dengan perasaan macam neyh ? Kalau aku, sory lar. Bukan aku kowt, kalau yang jenis nak bersekongkol dengan syaitan nir-rojim neyh. Mintak maaf. Dosa yang ada pown kita da taw azabnya di neraka nanti, inikan azab melakukan benda menyekutukan ALLAH neyh. Aku bukan bajet bagus, tapi betul ape. Let bygone be bygone lar kan ? Selalunya, orang yang kena santau ngan deowang2 neyh ta de kacau pown idop deowang, tapi penyantau neyh mempunya mental disoder sendiri, rase tergugat dengan khidupan sendiri. Itu aje lar kan.

So, kepada sesiapa yang ahli keluarganya / kawan2 pernah terkena santau / memang sedang kena santau. Ini antara amalan yang patut di amalkan.

- Amalkan baca al - quran.
- Solat 5 waktu don`t ever2 tinggalkan.
- Amalkan baca surah al - jin, as - syafaat, ayatul kursi. Dan dari rujukan buku penawar Ustaz Ismail Kamus, setiap surah yang bercerita tentang jin adalah ketakutan baginya.
- Jangan putus wudhu`.
- Redha atas setiap yang berlaku. Maknanya, ta de niat nak balas balik benda tue.
- Sebelum tdo baca ayatul kursi dan 3 qul.
- Setiap kali lepas solat atau setiap masa mengingati penyantau, doa kanlah kesejahteraan hidupnya, ampunkan kesalahannya dan mohon pada ALLAH moga diberi petunjuk untuknya berubah.
- Baca yasin syafaat atas nama si penyantau tue. Mohon diberi petunjuk untuknya.

Insyaallah. Itu saje lar yang dapat aku kongsikan. Bukan sekadar bercerita, tapi berkongsi ilmu juga.

Nota kaki :
>> Versi saya disantau adalah versi yang sebenar okeh. Sila tanya pada mak abah jika ingin mendapatkan kebenaran cerita yang sebenar. Hamlau punye mulut longkang.
>> " Setiap manusia punyai kelemahan dan kekurangan diri masing. Tiada siapa yang sempurna. Jangan menutup kelemahan sendiri dengan menggunakan orang lain. " Dosa menyekutukan ALLAH itu adalah salah satu dosa besar. Kita sama2 melakukan dosa, tapi kenapa terlalu susah orang lain nak mengaku kesalahan tue ?? Kan ?? Let bygone be bygone. Itulah kebahagiaan yang dicari sebenarnya. Renung2 kan dan selamat beramal. =)




ENJOY READING MY STORY !! :)

2 typewriter yang prihatin:

Ahmad Zaki said...

Assalamualaikum....

Masyarakat Melayu sejak dari awal pendudukan di semenanjung Tanah Melayu dan kawasan sekitarnya sudah "dihingapi" penyakit ini. Namun selepas kedatangan "Nur" Islam ke rantau ini, banyak sudah perkara-perkara yang tak baik berubah. Maklumlah dahulu nenek moyang dan moyang punya datuk nenek kita dahulu asalnya bukan beragama Islam.

Apa yang tinggal kini adalah saki baki penyakit yang telah disemarakkan lagi semenjak Semenanjung Tanah Melayu dijajah, bermula dari kejatuhan kerajaan Melayu Melaka. Juga ditambah dengan ketaatan dan amal ibadah terhadap ajaran Islam yang lemah, maka kepentingan serta pembangunan duniawi lebih diutamakan, kesejahteraan akhirat diabaikan...

Saya juga pernah cuba dikenakan oleh "orang" sejak saya mula serius berniaga. Ceritanya ada pada pautan artikel di bawah ini :

http://smskey.blogspot.com/2010/04/pasang-surut-semangat-dalam-berniaga.html

Saya Cha Si Budak Emcem said...

waalaikumussalam...
time kasih sebab shared informasi...hmmmm...tapi kenapa melayu jer bgini yer ?

 
HAK CIPTA MILIK TERPELIHARA HANYA UNTUK BLOG INI SAHAJA!!