10/5/12

Period Tracker Calendar !! Comel and Best ♥

www.tips-fb.com

Salamualaik...

Hai hai, malam nie tetibe teruja nak cerita tentang application yang aku baru download dari android markets. Ehehehe... Entry nie khas untuk anak - anak gadis ataupun mak - mak budak yang masih tak menopause lagi . Tapi kalau abang - abang nak membaca pun, sila kan la. Mana la taw abang - abang pun nak mendownload selepas ini untuk mengetahui tarik subur isteri anda. Eh#... Hahaha... Abang yang beristeri tue boleh la, tapi pakwe yang sengaja download untuk awek - awek mereka, tak usah la. Korang tak kan faham punye application nie. :)>

Okeh, sebenarnya kalau korang type jer Period Calendar, akan keluar banyak dekat android markets tue. Mostly semua application adalah sama, sebab dalam tue derang akan tunjukkan tarikh period akan datang, period yang terakhir, waktu ovulasi, waktu subur, kalau yang untuk pregnant pun boleh track bila due date bersalin. So, selepas diusha dan under recommendation kawan jugak, aku tertarik untuk download yang ini


Haha, comel kan ?? Tapi sory eh, aku pilih bukan sebab dia colour pink. Yer la, mitos yang mengatakan pink dan wanita tidak dapat dipisah kan adalah tidak akan berlaku pada aku eh. So, dekat dalam period calendar nie, 1st dia tanya adalah tarikh last period kau dan jangkaan kitaran haid korang. Kalau yang normal, sudah tentulah 28 hari. Hah, ini function pertama period calendar nie, korang boleh tahu yang kitaran haid korang ni normal ker tak ? Hehehe.... Sebab kalau kitaran haid korang 28 hari tepat, period calendar nie akan set automatic tarikh period korang akan datang,



Hah, okeh. Faham tak ? Sory, xdapat tunjuk yang aku punye, sebab aku pakai Xperia. So tak tahu macam mana nak buat screen shoot. Huhuhu. Nie semua hasil ehsan cik google la.


Yang ni pulak contoh kalendar. Okeh, yang kotak pink colour tue adalah, waktu period korang. Yang green colour tue like macam note la. Apa yang korang rasa hari tue ? Apa sahaja emosi korang pada hari tue, korang boleh pilih. Yang kotak dekat ujung dia ada macam dot colour pink tue adalah waktu subur, and yang tak de tue assume waktu tak subur jadi jangan buat anak waktu tue, berusahalah dengan gigih, maka kemungkinan ovum & sperm tidak mahu menyatu !! Ahahaha... What ?? Aku cakap betul la, this is normal rite ?? :)




Selalunya kalau tarikh kitaran haid korang normal, next month punye dia da tunjukkan notification berapa hari lagi untuk tarikh period akan datang. So, disini, korang boleh la bersedia bawak pad kemana saja korang pergi kan. 

Aku suggest benda nie bukan apa, aku selalu la didatangi dengan permasalahan macam :

1. Eh, period aku tak normal lah. Rasa macam terawal sikit bulan nie / Rasa macam lewat la bulan nie. Anyway, ini yang aku tahula kan, perkara nie normal sebenarnya, kalau tarikh period korang last month 15hb dan this month datang 11hb, benda tue normal. + - la korang punye kitaran tue. Kadang - kadang mungkin sebab tekanan jugak, ada orang bila under pressure, period dia boleh datang awal, ada tue yang akan datang lewat. 

2. Kenapa datang 2 kali period bulan nie ? Awal dan akhir ? Ahaha...Okeh, ini mungkin korang tak teliti, cuba tengok kalendar 12 bulan, kan kita ada satu bulan yang 28 / 29 hari iaitu Februari rite, so kalau korang punye kitaran haid tue normal, dalam setahun, mesti ada maksimum 2 bulan, period korang akan datang 2 kali sebulan. Cer kira balik ? Tahu kan camne nak kire ? Kalau tak tahu nak kire, sile download menatang nie. Hehehehe...

Cuma, kalau korang mengalami masalah haid yang tak teratur, sila rujuk pada doktor sebab itu mungkin boleh mendatangkan bahaya. Ada member aku, boleh datang sehari jer, sikit, pas tue hari ke 2 3 4 xde, hari ke 5 tetibe datang balik, banyak. Itu tak normal dan sila rujuk pada yang pakar. Ada tue yang berbulan - bulan tak datang, pas tue bila datang haid, keluar habis, pas tue tak datang lagi. Aku bukan apa, haid nie memang aku concern sangat. Sebab apa ? Sebab yer la, miss V adalah harta / maruah terpenting bagi seorang wanita, so sepatutnya dijaga dengan elok dan teratur. :). Bila ada masalah, tue dah boleh merisaukan kita kan ? Macam aku, masalah cuma satu, kitaran haid normal tapi yang susahnya aku punye period cramp / senggugut adalah super duper teruk. Sedang mencari cara penyelesaian yang munasabah untuk masalah nie. Senggugut nie lagi bahaya sebenarnya. Ok, insyaallah, kalau ada masa aku cerita pasal senggugut lak yer.

Okeh, itu saja dari doktor cha. Hahaha... Download la application nie. Pada mereka yang berkahwin, senang merancang tarikh perkahwinan. Pada yang nak anak, senang nak detect bila last period dan due date baby. Boleh buat kiraan sendiri, yeay !!!

ENJOY READING MY STORY !! :)

0 typewriter yang prihatin:

 
HAK CIPTA MILIK TERPELIHARA HANYA UNTUK BLOG INI SAHAJA!!